Bokslut september 2004

OM JAG SKULLE försöka mig på att analysera september månads slit inom kategorin motion så blir svaret/resultatet att jag förmodligen aldrig mer kommer att kunna prestera en lika aktiv månad någon mer gång i hela mitt liv.

Det är ju utan tvekan så att jag fått prioriterat bort andra viktiga saker i mitt liv. Då menar jag givetvis inte att sitta i soffan framför TV:n för det gör jag så lite ändå. Men det är klart att det tagit mycket tid i anspråk och annat har fått bli lidande eller rent av igenomstressat på ett sätt som inte kommer att hålla i längden.

Samtidigt har det varit kul att se vad man faktiskt kan förändra när det gäller motionsvanor. Nu gäller det bara att hitta en bra medelväg där man kan kombinera motion och liv så det blir något bra och inte uteslutande jobbigt och inte ger mer tvångstankar än positiva dito.

Jag mår helt fantastikst bra och skulle givetvis inte byta bort detta hälsotillstånd mot något annat nästan lika bra. Men samtidigt vet jag att jag är periodare, ibland vill jag bara inte. Inte ens simningen, som är en daglig rutin och har så varit i många år, fungerar hundraprocentigt. Det finns perioder när jag inte för mitt liv har lust att stiga in i simhallen utan sitter i bastun och surar av tiden. Som väl är det inte så ofta men som sagt, det förekommer.

Jag vet också, eftersom jag känner mig själv ganska väl, att när vi börjar på stora projekt, typ renovering, då blir jag otålig utav bara fan och ger mig inte tid till annat än att jobba på med som för tillfället pågår. Då blir det ingen motion och så är det bara. Så vad det egentligen handlar om är att hitta en medelväg där man har kraft, vilja och resurser att genomföra både och.

För så långt är jag överens med mig själv att det ger mig en högre livskvaité när jag har kroppen i trim men att komma så långt att man prioriterar den framför allt annat – ja, det har jag nog lång väg kvar för att klara.

Nåväl, september är slut och jag har noga bokfört varje träningstillfälle. För framtida bruk så ska jag återkomma hit och jämföra. Kanske blir det lagom att göra ett bokslut varje månad vare sig det är bra eller dåligt?

Simmat har jag gjort 21 ggr som givit mig 2,8 mil i ben och armar. Det har tagit mig 10,9 timmar och 8,4 av dem har jag lyckats med bedriften att hålla mig inom rekommenderad puls (som i mitt fall är 110-130). Och inte att förakta så har jag förbrukat 4152 kalorier.

Gymet har jag besökt 12 ggr och här jag jag delat upp motion för sig och styrka för sig:

Motionsdelen har jag ägnat 20,6 timmar och av dessa har lyckats hålla mig inom rekommenderad puls 10.1 timmar samt förbrukat 6851 kalorier.

Styrkedelen har blivit 7.4 timmar totalt och här ska jag nog försöka öka på en del.

Jogging denna min nyupptäckta lycka över att klara av har inte bivit så mycket att skryta med ännu men kan kanske bli. På tre joggingturer har jag avverkat 1,5 mil och det har tagit mig 2,6 timmar varav 2,3 timmar av dem har hamnat inom rekommenderad puls samt förbrukat 1000 kalorier totalt.

Summa blir alltså 41,5 timmars träning varav 20,9 inom rekommenderad puls som i sin tur ger 12003 förbrukade kalorier.

För att ha verklig behållningen av glädjen behöver man någon att dela den med.

MARK TWAIN

PS. Nä, det blev ingen joggingtur på hemvägen i dag. Kände mig lite stel och vissen så nu vankas det god mat och därefter en god bok läsandes i sängen. DS

Dags för avstämning

SÅ ÄR en månad med intensiv, med mina mått mätt, träning till ända. Jag har tänkt mig att göra ett ”bokslut” men jag har inte bestämt mig om det blir jogging sista biten hem ännu. Det hänger lite på hur jag känner mig samt när jag kan komma i från på jobbet då jag har ett sent möte.

Men, jag har i alla fall avverkat septembers sista simtur ;-)

TOTAL TRÄNINGSTID: 173 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 50001.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 153 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 113.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 18 minuter och 25 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 25 minuter och 8 sekunder.

I kväll ska jag se om jag kan nollställa pulsklockan. Jag har försökt innan men inte lyckats men det skulle vara kul om man kunde nollställa varje månad för att lättare kunna se från månad till månad.

Sista gympasset i september

PÅ GYMET blev det motionspass på två timmar som gick alldeles utmärkt i dag. Men så började jag med trappmaskinen och där är det svårt att hålla pulsen nere :-)

35 minuter trappmaskin, 1 timma löpband samt 25 minuter på crosstrainern.

Sedan blev det 30 minuters styrka, mest mage.

TOTAL TRÄNINGSTID: 172 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 49838.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 764 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 114.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 1 timma, 52 minuter och 32 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 2 timmar, 1 minut och 38 sekunder.

Och i morgon är det sista dagen i denna månad vilket innebär attjag ska summer hur mycket motion jag ägnat mig åt under september månad. Mycket har det blivit och det är väl osäkert om jag kan klara fler månader som denna. Men det har varit inspirerande och kul och nu ser jag fram emot summeringen men det är ett simpass kvar i morgon bitti.

Optimisten vidhåller att vi lever i den bästa av möjliga världar, och pessimisten fruktar att han har rätt.

J.B. CABELL

Bara tusingen

I DAG eftersom jag tog mitt förnuft till fånga (händer inte så ofta) och ägnade en kvart till att stretcha ut ordentligt med tanke på gårdagens jogg. Jag vet ju så väl att jag borde göra detta varje gång men…. Det är mördande tråkigt!

TOTAL TRÄNINGSTID: 170 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 49074.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 209 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 117.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 29 minuter och 53 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 31 minuter och 43 sekunder.

När man ska hämta honung med ballong är det av yttersta vikt att man inte låter bina veta att man kommer.

NALLLE PUH

Projektet

FÅR MAN VARA LITE, bara lite, stolt över sig själv i dag måntro? I förra veckan började jag så smått att fundera över om jag skulle orka jogga ”stavgångsturen” som är på sju och halv kilometer? Jag har ju utan tvekan tränat ganska intensivt hela denna månad så en liten chans borde det ju ändå finnas. Och som jag tröstade mig med….om jag inte orkar jogga hela vägen så är det ju inte hela världen om jag går dårå.

I dag hade jag bestämt att jag skulle testa. Under eftermiddagen på jobbet började jag tveka flera gånger. Kände mig ganska urlakad och trött. Men samtidigt skulle det inte kännas bra att fega ur så här i sista minuten så jag klädde om till löparkläder- och skor vid hemgång. Åkte med Woffegubben till brandstationen i Stenkullen där jag steg av. Jag garderade mig med att ha knäskydd på bägge knäna eftersom det är asfalt hela vägen och jag vet av erfarenhet att det inte fungerar så bra med mig.

Det var lite tungt i början men allt eftersom så fick jag upp ångan. Efter 12 minuter var jag framme vid Stenkullens idrottshall och efter ytterligare 12 minuter vid vägen in till Våthult. När det hade gått 35 minuter passerade jag min ”kompis” Eurasiern som inte sade så mycket som ett enda knyst när jag passerade i dag trots att det är en hel evighet sedan vi träffades sist. En liten katt satt utanför staketet också och inte ens den reagerade när jag kom. Nästa ”hållplats” blev vid vägen in till husfabriken och då hade det gått 48 minuter. Vid 60 minuter var jag vid värmecentralen i Gråbo och efter ytterligare 8 minuter var jag hemma. Det är bara aningen snabbare än vad jag går med stavarna men å andra sidan var jag inte ute efter tiden i sig utan mer om jag skulle klara det eller ej. Det gjorde jag!

TOTAL TRÄNINGSTID: 170 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 48865.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 428 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 114.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 1 timma, 2 minuter och 42 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 1 timma. 8 minuter och 48 sekunder.

Man kan inte bli lycklig om det vi tror på inte överensstämmer med det vi gör.

FREYA STARK

Tråkigt

PÅ GYMET denna afton var det urtradigt, men det är väl så man känner det i bland.

Körde en timma motion, hade bara inte lust till mer.

TOTAL TRÄNINGSTID: 168 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 48150.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 339 varav 60% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 110.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 43 minuter och 45 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 1 timma, 1 minut och 12 sekunder.

Sedan blev det styrka i 30 minuter och därpå var jag less på det ;-(

Där hade jag nog tänkt mig att åka hem men tog mig i kragen och körde på 30 minuter i trappmaskinen.

TOTAL TRÄNINGSTID: 168 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 48304.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 154 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 112.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 21 minuter och 2 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 30 minuter och 10 sekunder.

Världen vimlar av muntra prissar med förtvivlan i hjärtat.

HERBERT TINGSTEN

Måndagssim

LUGNT OCH FINT i simhallen denna måndagsmorgon, vilket vi simborgare förstås uppskattar.

Helgens motion bestod enbart av ett litet joggingpass i lördags så det kändes ganska lagom med simmet i dag på alla sätt och vis.

TOTAL TRÄNINGSTID: 167 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 47811.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 152 varav 60% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 111.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 19 minuter och 50 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 26 minuter och 24 sekunder.

Det blev med nöd och näppe 800 meter för jag blev sen i simhallen. Inte för att vi kom för sent, nejdå, det fungerar bra med att åka hemifrån 10 minuter tidigare. Nej, det berodde på att jag stod och pratade med Rut hon har varit 5 dagar med Astor på SPA i Varberg. Det låter verkligen mysigt och skönt. Tål nog att funderas på.

Guds straff till människan var inte döden. Det var livet.

GWEN GALLANGHER

Vilken ljuvlig dag

VI VAKNADE upp till! Strålande sol fick humöret att stiga i topp på stört. Woffegubben, som har sina ljusa stunder, föreslog från sänghalmen att vi skulle ta en ”Hörnmosserunda”.

Visst sa jag, stärkt av förra lördagens tur då jag lyckades springa hela rundan som är på 3,6 km. När vi var klara med rundan hade jag inte fått nog utan funderade på om jag skulle ta ett varv till men hejdade mig och tog bara en liten extra runda i kvarteret.

Jag går nämligen och ruvar på en liten idé jag haft ett tag och det är att försöka jogga den sträcka jag normalt stavgår ;-) Det är en sträcka på 7,5 kilometer och tyvärr asfalt hela vägen. Min tanke är att först då konstatera att jag orkar två ”Hörnmossor”. Men, som sagt, det är bara en idé ännu.

TOTAL TRÄNINGSTID: 166 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 47659.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 314 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 118.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 42 minuter och 41 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 48 minuter och 3 sekunder.

Nu ska jag kasta mig in i duschen och sedan ska jag ge mig ut i trädgården och njuta av det fina vädret. Gräsmattan behöver klippas och lite ogräs behövs också repas bort. Tydligen väntas det regn i eftermiddag så det är bästa att njuta så länge det nu varar.

Alla lyckliga stunder innehåller ett moment av fara.

ELSA HJERTGÅRD

Jo, man tackar!

KUNDE VÄL aldrig ana att det skulle gå så bra på gymet i dag efter gårdagkvällens röj på stan :-)

Men det gjorde det. Kändes nästan som om jag kunde fortsatt med konditionsträning ännu längre men jag gav mig efter 120 minuter. Lyckades hålla pulsen på en ”fettbrännande” nivå riktigt bra och det inspirerar mig förstås. En 35-minutare med styrka blev det efter konditionspasset.

TOTAL TRÄNINGSTID: 165 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 47345.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 730 varav 60% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 113.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 1 timma, 30 minuter och 42 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 2 timmar, 2 minuter och 5 sekunder.

En glädje driver hundra sorger på flykten.

KINESISKT ORDSPRÅK

Äldre damer

BORDE INTE vara ute och slarva på kvällarna utan sitta hemma och virka! Men trevligt var det och stämning fanns det i goda vänners lag och lite ojämn gång blev det vid kvällens sena timma då jag tassade hem från Valand. Maken agerade som färdtjänst så jag kom hem i tryggt förvar.

Det var lite, men bara lite, motigt att stiga upp 05.20 i morse men det gick med lite god övertalan med mig själv. Till och med 1500-metersrundan i simhallen var helt OK.

TOTAL TRÄNINGSTID: 163 timmar.

TOTAL KALORIFÖRBRUKNING: 46615.

KALORIFÖRBRUKNING DAGENS PASS: 313 varav 55% fett.

MEDELPULS DAGENS PASS: 119.

INOM REKOMMENDERAD ZON: 41 minuter och 15 sekunder.

TOTAL TID DAGENS PASS: 47 minuter och 18 sekunder.

För varje minut som du är arg förlorar du sextio sekunder av glädje.

OKÄNT URSPRUNG