Bokslut oktober 2004

EFTERSOM JAG ÄR SJUK och bara tycker förfärligt synd om mig själv (har nästan aldrig varit det innan) så tänkte jag nu i alla fall försöka mig på ett bokslut var gäller motionen denna månad.

Jag trodde inte att jag skulle kunna prestera ett resultat likt september som på sätt vis var min exprimentmånad. Men det visar sig nu i sammanräkningen att den blir inte så illa som jag först trodde. Och det bästa med allt är att mitt vänsterknä som plågat mig en längre tid är mycket bättre och knappt besvärar mig längre. Anledningen till det tror jag är att jag tränat upp styrkan i andra delar av benet såsom lår- och vadmuskler så att jag på så vis inte belastar knäet lika mycket längre.

Jag nollställde min pulsklocka i månadsskiftet och det ska jag göra även detta skifte eftersom det bli lite lättare att ta till sig resultatetn då.

Omkring den 25:e i månaden ställde pulsintervallet om sig från att ha legat mellan 110-130 till 115-144 alldeles själv. Det tog ett tag innan jag noterade detta men den gör så att den jämför med föregående tränings verkliga intervall och sedan helt sonika ändrar sig om jag nu inte själv påverkar den genom att ställa ner intervallet igen. Det har jag inte gjort utan låtit den få bestämma och faktum är att det har gått över förväntan. Det som känns tungt är simningen. Där är det svårt att komma upp i den rekommenderade pulsen men det går om man tar i 🙂

Simmat har jag gjort 19 gånger som givit mig 2,1 mil i ben och armar. Det har tagit mig 10,9 timmar och 7,6 av dem har jag lyckats med bedriften att hålla mig inom rekommenderad puls (som fram till den 25/10 var 110-130 och sedan ansåg pulsklockan att jag borde ligga mellan 115-144). Och inte att förakta så har jag förbrukat 4179 kalorier.

Att notera här då är att jag faktiskt har förbrukat fler kalorier på färre antal simtillfällen och mil än september.

Gymet har jag besökt 11 ggr och här jag jag delat upp motion för sig och styrka för sig:

Motionsdelen har jag ägnat 17,3 timmar och av dessa har lyckats hålla mig inom rekommenderad puls 14,7 timmar samt förbrukat 6483 kalorier.

Styrkedelen har blivit 7.3 timmar totalt och här hade jag ambitionen att öka på men det har jag inte lyckats med utan det är snarare något mindre. Å andra sidan är det ju faktiskt ett tillfälle mindre än september.

Jogging känns fortfarande som en stor lycka att jag över huvud taget klarar av att genomföra. På fyra joggingturer har jag avverkat 3 mil och det har tagit mig 4,5 timmar varav 4,2 timmar av dem har hamnat inom rekommenderad puls samt förbrukat 1785 kalorier totalt.

Summa blir alltså 40,1 timmars träning varav 26,5 inom rekommenderad puls som i sin tur ger 12447 förbrukade kalorier.

Min livskvalite har ökat, jag känner mig bättre än jag gjort på åratal! Jag sover mycket bättre och livet känns inte som en katastrof varje morgon när klockan ringer. Låter förmodligen inte klokt och mycket ironiskt att skriva just nu när jag har feber, hosta och flera ton snor i näsan och mår piss för tillfället men det kanske är en sundhetstecken också 🙂 Att jag helt enkelt blivt så bra att jag kan bli sjuk.

Så, jag säger som jag sade vid Bokslut september att jag förmodligen inte kommer att klara en månad till med så intensiv träning….men vem vet!

Vart vinden blåser, märks bättre på ett grässtrå än på en mäktig ek.

HERMANN FRAENCHEL

Comments are closed.