Äntligen

ÄR DET PÅ tiden att komma in i gamla bra vanor igen (dom dåliga får fortsätta med sin frånvaro).

Jag tänker så klart på att träningen måste prioriteras nu. Sedan pandemin utbröt och vårt fantastiska gym stängde av alla seniorpass och förresten alla andra pass också förstås, har det inte blivit någon regelbunden träning om man undantar cyklingen.

Det är ju i och för sig bra, det kunde varit värre, t ex att jag inte hade cyklat heller. Men enbart cykling räcker inte även om man kommer ganska långt vad gäller välbefinnande, motion och upplevelse och det är självklart viktigt också.

Däremot behövs det så mycket mer både vad gäller styrka och rörlighet!

Jag gjorde några futtiga försök i somras när knäsmärtorna höll på att göra mig galen och balansen var så dålig (är ska jag säga) så jag måste luta mig mot en vägg eller något stadigt när jag ska klä mig och behöver stå på ett ben. Men det vore ren lögn att påstå att det blev något av det. Nej, då kom det semester emellan och sedan var det kört. Vi var ändå inte borta i flera veckor i sträck så det hade inte varit konstigare än att fortsätta där jag slutade!

Hemmaträning i all ära men det blir ju för tusan inte av! Trots att jag har i stort sett utrusning så att jag inte skulle behöva besöka gymmet så hjälper inte det! Sådan är jag och jag tror många med mig…

Förra lördagen tog jag mig dock i kragen och anmälde mig till Indoorwalking som är ett tufft pass i 45 minuter. Och det var tufft! På söndagen gick jag på en klass med Pilates. Det kändes himla bra även om jag ju faktiskt hade lite träningsvärk efteråt.

I veckan som gått har jag inte varit på gymmet men däremot cyklat ganska långa turer varje dag så inte förrän i dag bokade jag mig på nytt med ett pass Indoorwalking och Marie, som instruktören heter, vet exakt hur hon ska köra skiten ur oss 😉

Och det bästa med dessa två pass med en veckas mellanrum är att det kändes fantastiskt bra i knäet. Visst det gör fortfarande ont men inte tillnärmelsevis som det har gjort.

Jag körde ett pass med Indoor innan semestrarna började och det var med nöd och näppe jag klarade 45 minuter. Så otroligt skönt att det verkar vara på rätt väg.

Det gäller dock att boka sig precis på minuten för det är bara hälften deltagare som får vara med nu pga pandemin. Hälften av alla walkers är avstängda och det gäller så klart all annan träning också. Hälften av alla spinningcyklar och salarna är väl utmärkta var man ska stå/ligga för att hålla avstånd…

I morgon blir det med all säkerhet lite cykel så då får jag hoppa över Pilatesen denna veckan. Men det kommer ju fler söndagar och ännu fler där det förmodligen inte är lämpligt att cykla.

På måndag drar vår träning igång igen så då blir det fullt ös med styrketräning, gymnastik, funktionell träning, spinning och stretch&relax. Därpå ska jag försöka pressa in några konditionspass såsom Indoorwalking och även lite Pilates och Yoga.

På måndag ska jag till tandläkaren och behandla en tand som spruckit. Förmodligen blir det rotfyllning om tanden ser bra ut och då vet jag inte riktigt i vilken kondition jag kommer att befinna mig i men jag hinner träna på måndagen innan tandläkaren i alla fall. Sedan får vi om jag är fit for fight på tisdag igen – hoppas det 😉

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>